De werking en uitwerking van auto-airconditioning

Het juiste gebruik van auto airconditioning

Vaak wordt onderschat hoe afhankelijk het rijgedrag en de reactiesnelheid van de automobilist zijn van de weersomstandigheden en de daarbij behorende buitentemperatuur. Artsen en verkeersdeskundigen waarschuwen voor lange ritten in te warme auto's met te hoge luchtvochtigheid.

Dit kan worden ondervangen door een uitgekiende, aan merk en type auto aangepaste, airconditioning installatie. Een juist en zinvol gebruik van een auto-airconditioning zal het aantal ongelukken, veroorzaakt door de weersomstandigheden, zeker aanmerkelijk doen verminderen.

terug


Wat is het goede klimaat?

Het klimaat in de auto zou zo moeten zijn, dat de bestuurder en passagiers zich thermisch "neutraal" voelen, anders gezegd dat zij het zich niet warmer of kouder wensen. Maar een optimale temperatuur is van verschillende klimatologische factoren afhankelijk. Die factoren zijn de temperatuur, de luchtvochtigheidsgraad en de beweging van de lucht in de auto. Daarbij komt dan nog de warmteproductie en vochtafgifte (uitademing, transpiratie) van de inzittenden.

auto-airconditioning maakt het mogelijk om een optimaal, als prettig ervaren klimaat in de auto te scheppen en te behouden. Sinds de eerste installatie, die in 1927 werd ontwikkeld, heeft men constant gewerkt aan technische verbetering. Die verbeteringen hebben geleid tot de huidige bedrijfszekere apparatuur.

Dat airconditioning vanuit medisch oogpunt zeer aan te bevelen is, tonen de kachten van zowel bestuurder als passagiers over bijvoorbeeld slaperigheid en wagenziekte aan. (Hetgeen veroorzaakt kan worden door regelmatig afwijkende klimatologische omstandigheden in het interieur van de auto).

terug


Nadelen van de steeds verbeterde luchtweerstand (CW waarde) van de auto

Eén van de nadelige gevolgen van de zogenaamde aerodynamische carrosseriebouw is het veel sneller warm worden van het interieur van de auto.

Door de schuine plaatsing van vooral voor- en achterruit, tezamen met een lage carrosserie, krijgen zonnestralen alle kans het interieur door te dringen. Hierdoor kan de temperatuur in een auto al snel stijgen tot boven de 50°C.

Dat klimatologische verandering kunnen inwerken op de gezondheid is reeds bekend. Hoe deze veranderingen en hun gevolgen zich in een auto-interieur manifesteren, beschrijven we onderstaand aan de hand van de normale waarden voor een neutraal klimaat.

terug


Behaaglijk tussen 23°C en 27°Celsius

Het is bewezen dat de meest prettige omgevingstemperatuur tussen 23°C en 27°C zit. De relatieve vochtigheid van de lucht, dat is de verhouding van de luchtvochtigheid tot het maximum percentage dat de lucht bij die bepaalde temperatuur kan opnemen, moet daarbij tussen de 35% en de 65% liggen.

Onder bovengenoemde omstandigheden mag de luchtsnelheid in het interieur de 0,2 tot 0.25 m/sec niet overschrijden, anders zal dit als tocht gevoeld worden met alle negatieve effecten van dien.

Omdat de mens de drie afzonderlijke klimaatfactoren (luchttemperatuur, -vochtigheid, -beweging) niet individueel maar te samen waarneemt, is het nodig deze ook technisch tot één waarde, de cumulatieve klimaatmeting samen te vatten. Het normale effect van deze drie genoemde invloeden op de mens ligt in het pogen van het lichaam een balans tussen warmte opname en afgifte om zodoende een constante centrale temperatuur (van lichaam en hoofd) van rond 37°C te garanderen.

terug


De warmtebalans van het lichaam en de menselijke thermostaat

Teneinde de lichaamstemperatuur constant te houden moet de warmte afgifte gelijk zijn aan de warmte ontwikkeling. Aan de opnamekant van de warmte balans van het lichaam staat de in het lichaam ontwikkelde warmte. Dat kan zijn in rusttoestand (zittend in de auto) ongeveer 1,2 Kcal/min.(=5,02 KJ/min.).

De warmte afgifte door overdracht aan de lucht, maar ook door uitstraling (warmte afgifte zonder direct contact) is ongeveer 75%. Overige warmte uitwisseling vindt plaats door verdamping van huid en slijmvliezen. In een warm klimaat is de warmte afgifte door uitstraling en overdracht echter te verwaarlozen of zelfs negatief, d.w.z. er wordt warmte opgenomen. De toename van de luchtvochtigheid door transpiratie en uitademing hangt af van het opnamevermogen lucht. Echter ook de luchtverplaatsing heeft hierop invloed. Die zorgt ervoor dat de huid steeds weer met drogere lucht in contact komt.

Hoe werk onze menselijke thermostaat

Iedereen weet dat een vochtige windstille dag als warmer ervaren wordt dan een droge. Hoge luchtvochtigheid en een omgevingstemperatuur van 34°C tot 36°C, waaraan aan men niet gewend is, zal bij menigeen benauwdheid veroorzaken. Vaak wordt dan een schuifdak geopend. Hiermee is het euvel natuurlijk niet verholpen.

Het lichaam probeert warmte af te geven door het openen van poriën, het opvoeren van de hartslag tot 140-150 slagen per minuut met de daaraan verbonden verhoging van de huidtemperatuur en verzwaring van de ademhaling. Het lichaam tracht hiermee benauwdheid te voorkomen. Hier werkt het lichaam als thermostaat, daar het mechanismen in beweging stelt die een versterkte afgifte van overtollige warmte via warmte-uitstraling, convectie en waterverdamping van huid en slijmvliezen bewerkstelligt. Is dit een echter op de grond van geringe temperatuurverschillen van 2°C tot 3°C (temperatuur in interieur van 34°C tot 36°C en lichaamstemperatuur van 37°C) alsmede een hoge luchtvochtigheid niet mogelijk, dan zal de lichaamstemperatuur stijgen naar 38°C tot 39°C. Bij verdere stijging van lichaamstemperatuur kan de thermosregeling weigeren te functioneren met als gevolg dat met door hitte bevangen wordt.

Bevangen worden door de hitte openbaart zich ook met hoofdpijn, misselijkheid, matheid, vermindering van het concentratievermogen. Deze symptomen kunnen zich echter ook al bij lagere temperaturen in het interieur manifesteren.

Met een auto-airconditioning kan de temperatuur in het interieur aan de eventuele omstandigheden worden aangepast. Daarbij dient u te trachten de temperatuur waarbij u zich behaaglijk voelt (23°C tot 27°C) zo goed mogelijk te benaderen. Om tocht te voorkomen moeten de thermostaat-instellingen en ventilatorsnelheid op elkaar worden afgestemd.
Hoe belangrijk vooral op langere ritten airconditioning is, toont de belastbaarheid van het menselijk lichaam bij een hoge luchtvochtigheid. In rusttoestand licht de grens van de stijging van de lichaamstemperatuur naar 38°C na anderhalf uur en daarna op 40°C na 50 min.

terug


Ten slotte: luchtvochtigheid

Auto-airconditioning is er niet alleen om de door warmtestuwing veroorzaakte problemen met de gezondheid te voorkomen. Ook is men in staat temperatuurschommelingen, met de ook daaraan verbonden negatieve effecten voor de gelijkmatige temperatuur en luchtvochtigheid te garanderen.

Ook het probleem van de beslagen ramen, veroorzaakt door uitademen van met vocht verzadigde lucht door de inzittenden, behoort met een auto-airconditioning tot het verleden.

Airconditioning als luchtreiniger

Het is al lang bekend dat prikkelingen als koude lucht, stof, uitlaatgassen en zelfs sigarettenrook tot een vernauwing van de middelgrote, maar vooral kleine ademwegen leiden. Bij bronchitis en astma patiënten kan de weerstand bij het ademen het 2- tot 5-voudige van gezonde mensen bedragen. Daar airconditioning de lucht filtert kan deze voor dergelijke patiënten een preventieve functie hebben.

Ook is het mogelijk middels auto-airconditioning de lucht te "recirculeren", d.w.z. onder omstandigheden (denk aan files) geen buitenlucht aanzuigen. Mensen die lijden aan allergische aandoeningen zullen bij een airconditioning veel baat vinden omdat deze stofdeeltjes, stuifmeel, en andere verontreiniging uit de lucht filtert.

Dit geld voor personenwagens, maar ook voor vrachtwagens en landbouwwerktuigen. Bij deze laatste categorie geldt tevens dat men met speciale filters, bijvoorbeeld de door mestdampen en bestrijdingsmiddelen verontreinigde lucht kan buitensluiten.

De huidige auto's zijn bedrijfszeker en veilig. Hiertoe hebben ontwikkelingen als kooiconstructie, gescheiden remsystemen en vele hier niet te noemen verbeteringen geleid. Negen van de tien auto-ongevallen worden echter niet veroorzaakt door "gebreken" aan de auto maar door menselijk falen. Wordt het dan niet tijd aandacht te besteden aan de chauffeur en de omstandigheden waaronder hij zijn "werk" doet.

Wij kunnen u verzekeren dat in dat geval auto-airconditioning boven aan de prioriteitenlijst zal staan.

terug


Conclusie

Een airconditioning is meer dan een voorziening die verkoeling brengt. Het systeem onttrekt ook vocht aan de lucht zodat het ramen kan ontwasemen en ongeacht de gewenste temperatuur aangename droge lucht garandeert. Zelfs als de temperatuur in de auto dezelfde is als die erbuiten, kan droge lucht een prettiger klimaat voor de inzittenden geven. Dat laatste betekent ook een bijdrage aan de verkeersveiligheid.

Wie de airconditioning regelmatig gebruikt, heeft aan dit systeem een nuttige voorziening die weinig risico op storing kent. Het advies van Autotemp is de airconditioning minimaal eens per 2 weken 15 minuten lang te gebruiken. Wanneer zich toch problemen voordoen, bijvoorbeeld door beschadiging, is het noodzaak om dit zo spoedig mogelijk vakkundig te verhelpen. Dan heeft een specialist als Autotemp niet alleen de juiste apparatuur maar ook vele jaren van ervaring met ieder denkbaar systeem.

terug